Kokių prekių negalima grąžinti: išsamus vartotojo teisių gidas

Vartotojų teisės Lietuvoje yra griežtai reglamentuotos, tačiau ne visos prekės gali būti grąžinamos pardavėjui. Dažnai kyla klausimų, kokiais atvejais pirkėjas turi teisę atgauti pinigus už įsigytą daiktą, o kada pardavėjas gali teisėtai atsisakyti priimti prekę atgal. Šiame straipsnyje išsamiai aptarsime, kokių prekių negalima grąžinti, remiantis Lietuvos Respublikos įstatymais ir teismų praktika, bei pateiksime praktinių patarimų, kaip išvengti nesusipratimų.

Bendrosios prekių grąžinimo taisyklės

Pirmiausia, svarbu atskirti dvi situacijas: prekių grąžinimą, kai prekė yra kokybiška, ir prekių grąžinimą, kai prekė yra nekokybiška. Kai prekė yra kokybiška, vartotojas turi teisę per 14 dienų nuo prekės gavimo dienos atsisakyti pirkimo-pardavimo sutarties, nenurodydamas priežasties ir nepatirdamas kitų išlaidų, išskyrus tiesiogines prekės grąžinimo išlaidas. Ši taisyklė galioja perkant internetu, telefonu, paštu ar kitais nuotoliniais būdais. Tačiau yra nemažai išimčių, kai net ir kokybiškos prekės negalima grąžinti.

Jeigu prekė yra nekokybiška, vartotojas turi daugiau teisių. Jis gali reikalauti, kad prekė būtų pataisyta, pakeista kita kokybiška preke, sumažinta prekės kaina arba grąžinti sumokėti pinigai. Šiuo atveju 14 dienų terminas netaikomas, o vartotojas turi teisę kreiptis į pardavėją per visą prekės garantinį laikotarpį (jei jis nustatytas) arba per dvejus metus nuo prekės įsigijimo dienos.

Prekių, kurių negalima grąžinti, sąrašas

Kokių prekių negalima grąžinti: išsamus vartotojo teisių gidas

Net perkant nuotoliniu būdu, yra prekių, kurių grąžinti negalima, net jei jos yra kokybiškos. Šios išimtys yra nustatytos siekiant apsaugoti tiek vartotojų, tiek pardavėjų interesus. Žemiau pateikiamas detalus sąrašas su paaiškinimais:

  • Greitai gendančios prekės arba prekės, kurių galiojimo laikas yra trumpas. Tai apima maisto produktus, gėles, augalus. Pavyzdžiui, nupirkę tortą, jo grąžinti negalėsite, net jei jis jums tiesiog nepatiko.
  • Pagal specialius vartotojo nurodymus pagamintos prekės arba akivaizdžiai jam pritaikytos prekės. Tai gali būti pagal individualų užsakymą siūti drabužiai, graviruoti papuošalai, baldai, pagaminti pagal individualius išmatavimus. Jei užsisakėte marškinėlius su savo nuotrauka, juos grąžinti bus neįmanoma.
  • Supakuotos prekės, kurios buvo išpakuotos po pristatymo ir kurios yra netinkamos grąžinti dėl sveikatos apsaugos ar higienos priežasčių. Tai apima apatinį trikotažą, kosmetiką, higienos reikmenis (pvz., dantų šepetėlius), kontaktinius lęšius. Atidarius pakuotę, tokios prekės tampa negrąžinamos.
  • Prekės, kurios po pristatymo dėl savo pobūdžio neatskiriamai susimaišo su kitais daiktais. Pavyzdžiui, jei įsigijote dažus ir juos sumaišėte su kitais dažais, grąžinti jų nebegalėsite.
  • Alkoholiniai gėrimai, kurių kaina nustatyta pirkimo–pardavimo sutarties sudarymo metu, o pristatymas gali būti vykdomas tik po 30 dienų ir kurių tikroji vertė priklauso nuo rinkos svyravimų, kurių pardavėjas negali kontroliuoti. Tai dažniausiai taikoma investiciniam alkoholiui.
  • Laikraščiai, periodiniai leidiniai ar žurnalai, išskyrus sutartis dėl šių leidinių prenumeratos. Nusipirkę žurnalą, jo grąžinti negalėsite, bet galite atšaukti prenumeratą.
  • Skaitmeninis turinys, kuris nėra pateiktas laikmenoje, jeigu tokio turinio teikimas buvo pradėtas vartotojui iš anksto aiškiai sutikus ir pripažinus, kad jis tokiu būdu praranda teisę atsisakyti sutarties. Pavyzdžiui, atsisiuntę elektroninę knygą ar programinę įrangą ir pradėję ją naudoti, prarandate teisę į grąžinimą.
  • Garso ir vaizdo įrašai ar programinė įranga supakuotose pakuotėse, jeigu pakuotė buvo pažeista po pristatymo. Jei atplėšėte kompaktinio disko ar DVD pakuotę, grąžinti prekės nebegalėsite.
  • Loterijos bilietai ir bilietai į renginius. Įsigijus bilietus, dažniausiai jų grąžinti negalima, nebent renginys atšaukiamas.
  • Teikiamos apgyvendinimo (išskyrus gyvenamųjų patalpų nuomą), prekių vežimo, automobilių nuomos, viešojo maitinimo ar laisvalaikio paslaugos, jeigu sutartyje numatyta konkreti paslaugų suteikimo data ar laikotarpis. Užsisakius viešbučio kambarį ar lėktuvo bilietus konkrečiai datai, juos atšaukti ar pakeisti dažniausiai galima tik sumokėjus papildomą mokestį.

Ką daryti, jei pardavėjas atsisako priimti prekę?

Jei pardavėjas atsisako priimti grąžinamą prekę, kuri, jūsų manymu, turėtų būti priimta pagal įstatymą, pirmiausia rekomenduojama kreiptis į pardavėją raštu, išdėstant savo pretenziją ir nurodant teisės aktus, kuriais remiatės. Jei pardavėjas per 14 dienų nepateikia atsakymo arba atsakymas jūsų netenkina, turite teisę kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (VVTAT). VVTAT nagrinėja vartotojų skundus ir gali padėti išspręsti ginčą. Jei ginčo nepavyksta išspręsti taikiai, galite kreiptis į teismą.

Praktiniai patarimai

  • Prieš pirkdami prekę, ypač internetu, atidžiai perskaitykite pardavėjo pateiktas prekių grąžinimo taisykles.
  • Išsaugokite visus pirkimo dokumentus (čekius, sąskaitas faktūras, užsakymo patvirtinimus).
  • Jei įmanoma, prieš išpakuodami prekę, nufotografuokite ją pakuotėje.
  • Jei kyla abejonių dėl prekės grąžinimo galimybės, pasikonsultuokite su VVTAT specialistais.
  • Nepamirškite, kad net ir negalėdami grąžinti prekės, visada turite teisę į garantinį aptarnavimą, jei prekė yra nekokybiška.

Dažniausi mitai apie negražinamas prekes

Yra keletas dažnai pasitaikančių neteisingų įsitikinimų, kurie klaidina vartotojus, štai keletas iš jų:

  • Mitas: Jei pirkau prekę fizinėje parduotuvėje, jos grąžinti negaliu. Tiesa: Fizinėje parduotuvėje įsigytą *kokybišką* prekę grąžinti sudėtingiau, dažniausiai tai priklauso nuo parduotuvės vidaus taisyklių. Tačiau, jei prekė *nekokybiška*, ją grąžinti (arba reikalauti remonto, pakeitimo) privaloma.
  • Mitas: Jei prekė buvo nukainota, jos grąžinti negalima. Tiesa: Nukainojimas neturi įtakos prekės grąžinimo teisėms, jei prekė yra nekokybiška. Jei prekė kokybiška, o pirkta nuotoliniu būdu – galioja bendrosios 14 dienų taisyklės, su aukščiau minėtomis išimtimis.
  • Mitas: Jei prekė buvo naudota, jos grąžinti negalima. Tiesa: Perkant nuotoliniu būdu, kokybišką prekę galima grąžinti per 14 dienų, net jei ji buvo naudota, *bet* pardavėjas turi teisę išskaičiuoti iš grąžinamos sumos prekės vertės sumažėjimą dėl naudojimo. Tačiau tai netaikoma negražinamų prekių sąrašui (higienos prekės ir t.t.)

Apibendrinimas

Prekių grąžinimas yra svarbi vartotojų teisių dalis, tačiau svarbu žinoti, kad ne visos prekės gali būti grąžinamos. Šiame straipsnyje aptartos išimtys padės jums geriau suprasti savo teises ir išvengti nesusipratimų perkant prekes tiek internetu, tiek fizinėse parduotuvėse. Visada atidžiai skaitykite prekių grąžinimo taisykles ir, kilus klausimams, nebijokite kreiptis į pardavėją ar VVTAT.

You may also like...

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *