Norvelita: Kaip Raseinių rajono milžinė užkariavo pasaulio virtuves

Kiekvienas, bent kartą lankęsis didesniame Lietuvos prekybos centre, žuvies produktų skyriuje neabejotinai matė „Norvelitos“ vardą. Daugeliui tai – kokybiškos lašišos ar gardžiai paruoštos silkės sinonimas, kasdienio ar šventinio stalo dalis. Tačiau po šiuo, regis, paprastu ir gerai pažįstamu pavadinimu slepiasi nepaprasta sėkmės istorija – pasakojimas apie tai, kaip iš mažos, vos kelių žmonių svajonės, gimė viena didžiausių ir moderniausių žuvies perdirbimo įmonių ne tik Lietuvoje, bet ir visoje Europoje. Tai istorija apie atkaklumą, inovacijas ir lietuvišką verslo dvasią, įrodžiusią, kad net ir iš nedidelio šalies regiono galima pasiekti pasaulines rinkas ir tapti savo srities lyderiu.

„Norvelitos“ kelias – tai neatsiejama atsikuriančios Lietuvos ekonomikos dalis. Įmonė, žengusi pirmuosius žingsnius pačioje nepriklausomybės aušroje, augo ir stiprėjo kartu su visa šalimi, tapdama ne tik svarbiu darbdaviu, bet ir Lietuvos, kaip kokybiškų maisto produktų gamintojos, ambasadore pasaulyje. Šiandien „Norvelitos“ produkcija keliauja į dešimtis šalių, o Raseinių rajone, Gabšių kaime, įsikūrę gamybos kompleksai stebina savo mastu ir technologiniu pažangumu. Panirkime į šios įmonės pasaulį ir iš arčiau susipažinkime su tuo, kas slypi už kiekvienos dailios pakuotės su atlantinės lašišos filė ar tradicinės silkės gabalėliu.

Pradžia, paremta drąsa ir vizija

„Norvelitos“ istorijos ištakos siekia 1995 metus. Tai buvo laikai, kupini ne tik vilčių, bet ir ekonominio netikrumo. Būtent tada verslininkas Jordanas Kenstavičius, turėdamas aiškią viziją ir neeilinį užsidegimą, nusprendė imtis verslo, kuris tuo metu Lietuvoje dar neturėjo gilių tradicijų – pramoninio žuvies perdirbimo. Pradžia buvo kukli. Kaip ir daugelis to meto verslų, viskas prasidėjo nuo nedidelių patalpų ir kelių entuziastų komandos. Pagrindinis tikslas buvo paprastas, tačiau ambicingas: pasiūlyti Lietuvos pirkėjams kokybišką ir skanų žuvies produktą.

Pirmieji metai buvo nuolatinio mokymosi, eksperimentų ir sunkaus darbo laikotarpis. Reikėjo ne tik perprasti žuvies apdorojimo subtilybes, sukurti receptūras, kurios patiktų lietuvių skoniui, bet ir įveikti logistikos, žaliavų tiekimo bei rinkos formavimosi iššūkius. Tačiau J. Kenstavičiaus strateginis mąstymas ir gebėjimas žvelgti į ateitį leido įmonei ne tik išgyventi, bet ir sparčiai augti. Nuo pat pradžių buvo aišku, kad norint konkuruoti, būtina investuoti į modernią įrangą ir technologijas. Šis principas tapo vienu iš pamatinių „Norvelitos“ sėkmės elementų.

Norvelita: Kaip Raseinių rajono milžinė užkariavo pasaulio virtuves

Žingsnis po žingsnio įmonė plėtėsi. Iš mažo cecho ji virto solidžia gamykla, o asortimentas pasipildė naujais produktais. Būtent sprendimas koncentruotis į aukštos kokybės žaliavas, ypač į norvegišką lašišą, tapo lūžio tašku, leidusių „Norvelitai“ įsitvirtinti kaip aukščiausios klasės produktų gamintojai.

Gamybos širdis: modernumo ir masto sintezė

Norint suvokti tikrąjį „Norvelitos“ dydį, reikia apsilankyti jos gamybos bazėje Raseinių rajone. Čia plyti milžiniškas, kelių dešimčių tūkstančių kvadratinių metrų ploto kompleksas – tikras miestas mieste, kuriame kasdien verda darbas. Tai viena moderniausių tokio tipo gamyklų Europoje, kurioje automatizuoti procesai dera su kruopščiu rankų darbu ten, kur jo labiausiai reikia.

Viskas prasideda nuo žaliavos priėmimo. Kiekvieną dieną į gamyklą atkeliauja tonos šviežios, atšaldytos žuvies – daugiausia atlantinės lašišos iš Norvegijos ūkių ir silkės iš Šiaurės jūrų. Žaliavų kokybei keliami patys aukščiausi reikalavimai. Kiekviena partija yra kruopščiai tikrinama laboratorijoje, siekiant užtikrinti, kad ji atitiktų griežtus standartus. Tik gavus patvirtinimą, žuvis keliauja į gamybos linijas.

Lašišos apdorojimo procesas yra ypač įspūdingas. Modernios automatinės linijos pačios pasveria kiekvieną žuvį, nuskutą žvynus, pašalina vidurius ir filiuoja neįtikėtinu greičiu ir tikslumu. Specialūs skeneriai patikrina kiekvieną filė, ieškodami menkiausių ašakų, kurios vėliau pašalinamos specialiais robotais arba rankomis. Būtent šis dėmesys detalėms užtikrina, kad galutinis vartotojas gautų produktą, kurį saugu ir malonu valgyti.

Po filiavimo dalis produkcijos keliauja į sūdymo ir rūkymo cechus. Rūkymas – tai menas, kuriame „Norvelita“ sujungia tradicijas su moderniausiomis technologijomis. Naudojamos specialios krosnys, kuriose dūmo temperatūra ir intensyvumas yra griežtai kontroliuojami kompiuteriais, tačiau pats dūmas išgaunamas deginant natūralias alksnio ar buko skiedras – taip išsaugomas autentiškas, sodrus aromatas ir skonis. Po rūkymo ir atvėsinimo produkcija yra preciziškai supjaustoma ir vakuumuojama, kad išliktų šviežia ir sultinga kuo ilgiau.

Nuo klasikos iki gurmaniškų atradimų: platus asortimentas

Nors „Norvelita“ labiausiai asocijuojasi su lašiša, jos asortimentas yra kur kas platesnis ir įvairesnis. Įmonė yra viena iš lyderių ir silkės produktų gamyboje. Čia taip pat gimsta įvairiausios silkės variacijos: tradicinė sūdyta, marinuota su įvairiais priedais – svogūnais, morkomis, prieskoninėmis žolelėmis – ar patiekiama gardžiuose aliejaus ir padažų užpiluose. „Norvelita“ meistriškai prisitaiko prie skirtingų rinkų skonio. Pavyzdžiui, produktai, skirti Lietuvos rinkai, dažnai pasižymi tradiciniais, gerai pažįstamais skoniais, o eksportui gaminami produktai gali būti pritaikyti prie specifinių Vokietijos, Prancūzijos ar Italijos virtuvių poreikių.

Be lašišos ir silkės, įmonė taip pat gamina produktus iš upėtakių, skumbrių ir kitų žuvų. Asortimente galima rasti ne tik sūdytų ar rūkytų gaminių, bet ir įvairių žuvies pusgaminių, salotų, užtepėlių ir kulinarijos gaminių. Nuolatinis produktų vystymo skyriaus darbas leidžia neatsilikti nuo pasaulinių maisto tendencijų ir nuolat siūlyti vartotojams naujovių. Tai gali būti ir naujas marinato receptas, ir visiškai naujas produktas, atliepiantis augantį sveiko ir greitai paruošiamo maisto poreikį.

Kokybė ir tvarumas – pamatinės vertybės

Šiuolaikiniame pasaulyje sėkmingas maisto gamintojas negali egzistuoti be dviejų esminių ramsčių – nepriekaištingos kokybės ir atsakomybės už poveikį aplinkai. „Norvelita“ šioms sritims skiria ypatingą dėmesį. Įmonėje įdiegtos griežčiausios tarptautinės kokybės vadybos sistemos, tokios kaip BRC (British Retail Consortium) ir IFS (International Food Standard). Tai reiškia, kad kiekvienas gamybos etapas – nuo žaliavos priėmimo iki galutinio produkto išvežimo – yra griežtai kontroliuojamas ir dokumentuojamas. Nuosava, moderniai įrengta laboratorija leidžia operatyviai atlikti visus būtinus mikrobiologinius ir cheminius tyrimus, užtikrinant produktų saugą ir atitiktį aukščiausiems standartams.

Ne mažiau svarbus yra ir tvarumo aspektas. Suprasdama, kad vandenynų ištekliai nėra begaliniai, „Norvelita“ vis daugiau dėmesio skiria atsakingam žaliavų tiekimui. Įmonė yra sertifikuota pagal ASC (Aquaculture Stewardship Council) standartą, kuris užtikrina, kad akvakultūroje (žuvų ūkiuose) užauginta lašiša atitiktų griežtus aplinkosaugos ir socialinės atsakomybės reikalavimus. Taip pat naudojama žuvis, pažymėta MSC (Marine Stewardship Council) ženklu, kuris garantuoja, kad ji buvo sužvejota tausojančiais metodais, nedarant žalos jūrų ekosistemoms.

Tvarumo principai taikomi ir pačioje gamykloje. Nuolat investuojama į energiją taupančią įrangą, optimizuojami gamybos procesai siekiant sumažinti vandens suvartojimą ir atliekų kiekį. Gamyboje susidarančios šalutinės žuvies dalys yra perdirbamos į vertingus produktus, tokius kaip žuvų miltai ar taukai, taip įgyvendinant žiedinės ekonomikos principus.

Lietuviškas vardas pasaulio rinkose

Nors „Norvelita“ tvirtai stovi ant kojų gimtojoje rinkoje, didžioji dalis jos produkcijos yra skirta eksportui. Tai vienas didžiausių Lietuvos maisto pramonės eksportuotojų, kurio produkcija pasiekia daugiau nei 40 pasaulio šalių. Pagrindinės rinkos yra Vokietija, Italija, Prancūzija, Danija, JAV, Japonija ir daugelis kitų. Gebėjimas konkuruoti tokiose išlepintose ir reikliose rinkose yra geriausias įmonės kokybės ir lankstumo įrodymas.

Kiekvienai šaliai ruošiami specialiai jai pritaikyti produktai. Pavyzdžiui, vokiečiai vertina specifinio sūrumo ir prieskonių silkę, italai dievina švelniai sūdytą ir plonai pjaustytą lašišą, kurią naudoja užkandžiams, o prancūzai ieško gurmaniškų, rafinuotų skonių. „Norvelitos“ technologai ir pardavimų komanda glaudžiai bendradarbiauja su užsienio partneriais, kad suprastų ir patenkintų šiuos lūkesčius. Būtent šis gebėjimas prisitaikyti, išlaikant lietuvišką kokybės standartą, leido įmonei tapti patikima partnere didžiausiems pasaulio prekybos tinklams.

Daugiau nei verslas: atsakomybė regionui

„Norvelitos“ sėkmė neatsiejama nuo Raseinių krašto. Būdama viena didžiausių darbdavių regione, įmonė suteikia darbo vietas daugiau nei tūkstančiui žmonių. Tai ne tik atlyginimai ir mokesčiai į biudžetą, bet ir stabilumo jausmas, socialinės garantijos ir galimybė žmonėms dirbti ir kurti savo ateitį gimtajame krašte. Įmonė aktyviai prisideda prie vietos bendruomenės gyvenimo, remia kultūros, sporto ir socialinius projektus, investuoja į infrastruktūrą.

Ši socialinė atsakomybė yra neatsiejama įmonės filosofijos dalis. Suprantama, kad ilgalaikė verslo sėkmė yra įmanoma tik tada, kai ji kuria vertę ne tik akcininkams, bet ir darbuotojams, partneriams bei visai visuomenei. „Norvelita“ yra ryškus pavyzdys, kaip verslas gali tapti teigiamų pokyčių varikliu ir regiono ekonominio klestėjimo pamatu.

Žvilgsnis į ateitį

Nuo kuklios pradžios iki pasaulinio lygio žaidėjos – „Norvelitos“ nueitas kelias yra įkvepiantis. Tačiau įmonė nežada sustoti. Ateities planuose – tolesnės investicijos į gamybos modernizavimą, automatizavimą ir robotizaciją, naujų produktų kūrimas, dar didesnis dėmesys tvarumui ir žiedinei ekonomikai bei naujų eksporto rinkų paieška. Pasaulinės tendencijos rodo, kad kokybiškos, sveikos ir tvariai pagamintos žuvies produktų paklausa tik augs, o „Norvelita“ yra puikiai pasirengusi atliepti šiuos poreikius.

Taigi, kitą kartą rinkdamiesi lašišos ar silkės pakuotę su „Norvelitos“ logotipu, prisiminkite, kad tai – ne tik skanus ir kokybiškas produktas. Tai – dalelė didelės lietuviškos sėkmės istorijos, kuri gimė Raseinių žemėje ir iš ten pasklido po visą pasaulį, garsindama Lietuvos vardą.

You may also like...

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *